onsdag 26 mars 2014

Albert Einstein

Albert Einstein var en man som satt på många kloka citat, kanske inte exakt det som vi minns honom men jag har läst så mycket vettiga citat från den mannen. Han var ett geni helt enkelt :-)

Bjuder på några av dom:

- Livet är som att cykla. För att hålla balansen måste du fortsätta framåt.

- Galenskap: att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat.

- Logik tar dig från A till B. Påhittighet tar dig hur långt som helst.

- Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. / Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem.

- Om du vill leva ett lyckligt liv, knyt det till ett mål, inte till personer eller saker.

Bilden nedan är inte Einstein, men ett geni det med kanske :-)


Om jag har fastnat i dåliga tankar så söker jag ofta inspiration via citat för att bryta tankemönstret. Det finns många kloka människor, med betydligt mer erfarenhet av livet än vad jag har, som dragit många lärdomar av livet. Så varför inte lyssna på de människorna. Jag tycker i alla fall att det brukar hjälpa mig. Ett citat jag särskilt gillar (när ngt inte blivit riktigt som jag vill) är detta:
Den främsta orsaken till olycka är aldrig situationen, utan dina tankar om den. (Eckhart Tolle)

Man kan påverkar sin situation så otroligt mycket genom att försöka ha positiva tankar. Eller i alla fall att inte ha negativa. Inte haka upp sig på det dåliga. Vad för bra kan komma av detta? Alla dåliga händelser för ju ngt annat bra med sig, det vet ju alla ;-) Bryt mönstret, gör ngt som får dig att tänka på något annat! Det var dagens pepp från mig!

4 kommentarer:

Anna K sa...

Bra skrivet!! Och bra tänkt! Gillar positiva tankar :-)
Men ibland fastnar man ändå i dåliga tankar. Nästa gång de tränger sig på så ska jag leta citat. Eller bara gå in på din blogg o läsa detta inlägg igen :-)
Kram

Lisa Eriksson sa...

Hihihi - ja du kan ha mig som inspiration ;-) Jag som ALLTID är så glad :-D
Nej men allvarligt, det hjälper verkligen! Så lätt att fastna i dåliga tankar ju. Kan bli som en liten AHA-upplevelse ibland när jag läser citat.

Anna sa...

Just det sista du skrev var grundbulten i personligt ledarskap som Torkild höll i Norrköping. Det är inte det som händer som skapar resultatet utan hur du reagerar på det.

Du drunknar inte för att någon kastar dig i sjön, du drunknar om du inte orkar simma till land

Du har fått in mig på citat också Lisa, jag har aldrig konsumerat så mycket kloka och fyndiga små citat som nu :)

Lisa Eriksson sa...

Eller hur Anna! Visst är det verkligen så :-)