onsdag 13 april 2011

Mina bästa recept

”Lisas lax”, 4 port
4 laxkotletter
½ tsk salt
4 dl creme fraiche
2 dl riven ost
2 msk tomatpuré
1 dl hackad dill (fryst hackad dill)
1 krm kajennpeppar

Note
När jag gör till 4 personer så brukar jag ta 7,5 dl creme fraiche (15% funkar fint, om man vill lyxa kan man ta 2,5 dl med 34 %), 1 tsk salt, 4 dl riven ost (hälften västerbotten, hälften gouda), 4 msk tomatpuré, 2 krm kajennpeppar. Antal laxar och mängd dill låter jag vara. Brukar köpa fryst hackad dill och häller i nästan allt (sparar ngn matsked till salladsdressingen).

Smörj en form.
Salta med havssalt på botten.
Lägg i laxen – salta med havssalt på laxarna (tinade).
Blanda övriga ingredienser i en skål och häll sedan över laxen.
Grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter, 200 grader (hela såsen ska börja bubbla – då brukar det vara klart).

Servera med pressad potatis och nedanstående sallad.

Sallad
1 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
1-2 msk fryst hackad dill
Ca ½ rödlök (strimlad)
Ca 2 avocado
Ca 1 burk coctailtomater


Enjoy!

Tror att receptraden får stå kvar bland ämnena!
Ämnen to go:
Melodifestivalen
Nya låttips
99 saker att göra innan man dör
Mina bästa recept

3 kommentarer:

Lotta Dahm sa...

Låter najs... :o) ska nog ta och provas någon dag!

Ass sa...

Lisas Lax = LL :)

Lisa Eriksson sa...

haha - så passande med LL :D

Lotta - gört! Jag lovar det är smaskens!