torsdag 2 augusti 2012

Nytt liv?

Undrar hur många gånger som folk har startat ett nytt liv.. Jag har iaf gjort det många gånger.

Tycker inte att det är ngt dåligt med det. Om jag känner att jag vill förbättra mitt leverne så är det väl jättebra! Sedan kanske folk kan tycka att man har dålig moral som måste starta ett nytt liv så ofta. Det räcker väl att starta ett nytt liv en gång?

Men kom igen... hur lätt är det inte att falla tillbaka in i gamla ovanor?


För mig är det iaf väldigt lätt. Jag gillar godsaker. Därför har jag svårt att hålla mig ifrån dom! Simple as that.

Jag har alltid gillat att träna och varit väldigt duktig på det! Tyvärr har mina ledproblem gjort att jag har haft svårt att fortsätta att träna det som jag tyckt varit roligast. Och en viktig del i träning är ju att det ska vara roligt! För hur ska man annars motivera sig till att träna om det inte ens är kul? Inte så att man städar 5 gånger i veckan lixom.. även om det skulle finnas saker att städa. Det är tråkigt...

Jag har haft svårt att motivera mig till att börja ett nytt liv. Varför? Det har jag själv svårt att förstå. Kanske för att jag vet vilken ansträngning som krävs? Jag vet inte. Jag har bara inte hittat motivationen.

Till stor del tror jag att det beror på det här med träningen. Jag tänker inte svälta mig smalare utan öka träningsdosen i kombination med att tänka mer på vad som åker ner i magen. Men absolut inte svälta mig. Det har jag redan testat och det var inte något bra.

Under våren så har Sofia dragit med mig på det ena passet efter det andra. Träningspass som jag tidigare vägrat. Varför har jag vägrat? Jo för att jag inte trott att jag klarat av det. Dels för att jag har problem med min rörlighet och dels för att jag är i för dålig form. Men hur ska man komma i form utan att träna? Ja det går ju inte. Men det har iaf varit de två anledningarna till att jag vägrat.

Nu har jag hittat ett antal träningsformer som jag gillar. Jag är så lycklig över det! Och det är inte bara en typ av träning utan det varierar mellan styrka, högintensiv konditionsträning samt lågintensiv konditionsträning.


Och just att det är så varierat minskar risken för att jag kommer att tröttna. Och det MÅSTE vara roligt för att jag inte ska slarva med träningen. Jag kan inte bara motiveras av att man "ska" träna. Så nu känns det äntligen som att jag har fått ordning på hur jag ska röra på mig. Denna vecka är helt perfekt i kampen mot en lättare kroppshydda:
Måndag: Promenad 60 minuter
Tisdag: Body Attack
Onsdag: Promenad 20 minuter
Torsdag: Simma 30 minuter
Fredag: Body Pump
Lördag: Gym
Söndag: ?


Maten då?
I måndags gick jag med i viktklubb. Trots att jag varit  negativ till det så länge.
- Jag orkar inte fylla i
- Vill inte ha en så stor kontroll
- bla bla blab lab

Men av ngn anledning surfade jag in på sidan och skapade ett konto. Det var inte alls planerat men just nu känns det bara så bra! Viktklubb funkar ju faktiskt. Följer du dina rekommendationer som du fått från viktklubb så funkar det! Och det känns så himla bra. För just nu känns det som att jag verkligen har motivationen till att börja ett nytt liv. Jag verkligen vill! Så ni som läser detta kan ju ha det i åtanke... Inga chokladbollar till Lisa - men gärna en fruktsallad :) Och bjud gärna med mig på en promenad...



Inga kommentarer: