lördag 21 mars 2009

Mot alla odds

Har precis kollat klart på två avsnitt av Greys anatomy. Jag tycker att den serien är så otroligt bra. Känns som att man kan känna igen sig i så många av de problem som personerna i serien får uppleva. Man känner igen reaktioner på saker som inträffar. Ofta tycker jag att de reagerar och agerar märkligt, men när man tänker efter själv så gör man precis samma sak själv. Reagerar märkligt på saker och ting. Man kan adrig veta hur man ska reagera eller hur man handlar i en situation som man inte själv upplevt. Visst kan man ge råd men hur ofta agerar man på de sättet som man kanske egentligen borde agera...?

Se till mig själv. Om jag hade varit den som utomstående som fick lyssna på mina problem och tankar så hade nog råden jag gett aldrig varit detsamma som jag sedan verkligen agerar. Jag är en tvärt emot person. Säger någon åt mig att göra si så gör jag oftast på motsatt sätt, jag vet att jag kallar mig själv velig men egentligen vet jag nog innerst inne vag jag vill. Annars hade jag väl lyssnat och agerat efter de råd som jag faktiskt fått?

En av personerna i Greys har fått diagnosen 5 % chans att överleva... Orkar man kämpa för dom 5 procenten? Har det någon betydelse att man verkligen vill. Spelar det någon roll om man inte ger upp? Jag vill tro att det spelar roll men ibland vet jag inte. Jag tar exemplet Madde (en tjej med cancer vars blogg jag följde). Hon hade 20 % chans att överleva. Hon gav aldrig upp!! Hon ville leva. Men tyvärr så hade hon inte oddsen på sin sida.

Jag själv fick en sjukdom som satte sig i lederna för många år sedan nu. Där vad det 90 % chans att bli helt återställd. Jag ser mig ändå som en fighter.. Jag vill vinna! Men det kanske inte spelar någon roll... jag hörde inte till dom 90 procenten.

Kanske inte vinnarinstinkten kan rå på procenten. Men spelar nog ändå en stor roll för hur man mår under tiden. Om jag ser till mig själv - att även fast att jag inte kunde klara av att sätta mig upp på egen hand så var jag aldrig bitter eller ledsen över det. Det gäller att tänka: jag e frisk... Precis så som Madde gjorde!

Hmm, lite nattsudd från mig det...

Nu ska jag krypa till kojs... match i morgon.

4 kommentarer:

Unknown sa...

ser du oxå dina döda pojkvänner och har sex med dom eller vad menar du...hehe Lisa, det visste du väl för länge sen att du alltid ligger på fel sida av de där f-bannade "procenten", vare sig det är Bafucin eller alkohol...längtar till imorrn. PUSS BÄSTIS, för mig är du ALLTID på rätt sida av procenten

Ass sa...

Tänk om du kunde vara så klok som du låter ;)

Lotta Dahm sa...

jag gillart också...

Lisa Eriksson sa...

Fuck the procent lixom! Bah!

Förutom när man är på rätt procent då såklart :)

Puss!