onsdag 11 maj 2011

ESC - Semi1

Va ska man säga... Så j-a in i h-e uruselt!! Inte ens min på förhand solklara 10:a kunde leverera... BUUUU!
Tycker att Markus Larssons kommentarer på Aftonbladet sammanfattar det hela bra så jag lägger in dom här. Och kompletterr med det betyg jag själv gav låten.


1. Polen
”Jestem”
(Magdalena Tul)
Dussin-r’n’b som försvinner framför den gigantiska bildskärmen. Refrängen är så anonym att den lever med skyddad identitet.
 
Lisas Betyg (förkortas LB framöver): Gick från en 2.a till en 4:a hörde knappt låten men när de spelade upp snabbreprisen insåg jag att den här låten ändå var stark i startfältet.
 
2. Norge
”Haba haba”
(Stella Mwangi)
Ett glatt haba haba om att uppskatta de små sakerna i livet.
 
LB: Uppgraderade till en 6:a efter snabbreprisen. Hur kunde denna inte gå vidare? Ja Waka Waka (tack för inspel Ass) är SÅ 1010 men vaddå då?!
 
3. Albanien
”Feel the passion”
(Aurela Gaçe)
Hårresande rockspektakel där tuppfrisyren Aurela Gace nästan gapar ihjäl sig. Hon dödar i alla fall låten. Rösten är lika snäll som en handgranat.
 
LB: 1... Det enda jag kunde se på hela framträdandet var hennes pulserande, uppsvällda ådra på halsen..
 
5. Turkiet
”Live it up”
(Yüksek Sadakat)
Hårdrock med fioler och ettriga slagverk och, ja, en kvinna i en bur. Tack så mycket. Det var allt.
 
LB: 3, kunde lika gärna satt en 1:a. Låten säger mig inget och jag har ingen aning om hur den går när jag försöker tänka på låten idag.
 
6. Serbien
”Caroban”
(Nina)
Pastellfärgad cocktailpop. Serbiens svar på The Mike Flowers Pops, gruppen som förvandlade Oasis ”Wonderwall” till bossanova.
 
LB: 3... Näe....

7. Ryssland
”Get you”
(Alexej Vorobjov)
Pudelrock som klätt ut sig till glassig r’n’b. Framförs av en Ken-docka vars bländvita leende syns från månen. Finns ett litet problem – Vorobjov är bättre på att slå kullerbyttor än sjunga.
 
LB: Förväntningarna var höga! Jag är i desperat behov att få dela ut ett högt betyg! Men vad är detta? Alexej är ju ett skämt på scenen, blinkar till kameran, skriker Come on Düsseldorf (som att publiken var där enbart för en koncert med honom?). Jag ger ändå låten en 5.a men efter snabbreprisen tvingas betyger ner till en 4.a. Detta är tyvärr inte bra...
 
8. Schweiz
”In love for a while”
(Anna Rossinelli)
Ett irriterande och mesigt tra la la.
 
LB: Trallvänligt som sagt. I förhållande till övriga låtar så blir det ändå en 5:a

9. Georgien
”One more day” (Eldrine)
Visst, det är en anskrämlig form av metal som får Linkin Park att kännas som Beethoven, men numret har i alla fall hetta och temperament. Står ut i den töntiga sörjan.
 
LB: 4.a... Funkar lite grand men det är fortfarande inte bra...O hur ser hon ut i håret?
 
10. Finland
”Da da dam”
(Paradise Oskar)
I den miljömedvetna texten ska Peter rädda världen. Han tänker kontakta kungar och parlament och be dem veta hut med det slagkraftiga argumentet ”da da dam”.
 
LB: 3.a.. Snark!! Kom igen nu startfältet!!
 
11. Malta
”One life”
(Gleb Vella)
Ordinär popdisco med gospelkörer och ”Knock on wood”-stomp. Framförd av en lycklig och leende studsboll.
 
LB: Gleb... Lär dig sjunga! Om han hade låtit bli att studsa fram på tonerna och faktiskt sjungit ut så hade det kunnat funka. Och varför ta sig på skrevet? En 2.a
 
12. San Marino
”Stand by”
(Senit)
Radiovänlig skvalsoul som hänger på årets starkaste trend. Senit anstränger sig med andra ord hårt för att vara en tre minuter lång axelryckning.
 
LB: 1. Helt värdelöst! SNARK!!
 
13. Kroatien
”Celebrate”
(Daria)
Discolåten får mig inte att vilja skära öronen av mig. Men världen är full av positiva bagateller. Jag föredrar deprimerade ballader.
 
LB: Jag gillar själva bakgrundsmusiken, men jag hör ingen melodi i det hon sjunger? Det blir ingen bra matchning... hade potential med en annan sångerska och med en melodi i refrängen. Betyg 2
 
14. Island
”Coming home”
(Sjonni’s Friends)
Gruppen säger att låten är en hyllning till döde vännen Sjonni. Juristen och ambassadören Carl Lidbom hade däremot kallat bidraget för dess rätta namn: trams.
 
LB: Tjockisen är bra på att sjunga. Ställ honom bredvid några andra fina människor så blir det ett fantastiskt bra band! Eller inte... 2:a
 
15. Ungern
”What about my dreams?”
(Kati Wolf)
Schlagerbögarnas absoluta favorit och årets bästa låt. Ändå lyckas Kati Wolf sänka sitt nummer. Hon är så stel på scen att hon skulle kunna jobba som stödkrage.
 
LB: Min favorit! hade redan på förhand bestämt mig för att sätta 9 eller 10 i betyg... Men kvinnan gör inte ett bra framträdande. Stel, ful frisyr och svajig på tonerna. Så besviken! Betyget blir bara 7
 
16. Portugal
”Luta é alegria”
(Homens Da Luta)
I hemlandet har låten blivit en politisk folkrörelse. Men i Düsseldorf känns det som att drogen LSD utbildat sig till stylist och försökt skapa ett Village People från Iberiska halvön.
 
LB: Fel forum? Ja. Betyg 1
 
17. Litauen
”C’est ma vie”
(Evelina Sasenko)
Disney-balladen känns som ett stort och genomarbetat och kraftfullt och passionerat... ingenting.
 
LB: Fel forum? Ja även denna. Betyg 1
 
18. Azerbajdzjan
”Running scared”
(Ell/Nikki)
Det storsatsande landet som ingen kan stava rätt presenterar i år en varm och oförarglig och välskriven duett med svenska körsångerskor. Känns som en barntillåten version av Rihanna.
 
LB: Härlig ljusshow, söta människor, snygga körsångerskor.. Det får de ett betyg så högt som 6 för. Helt ok låt och jag törstar för höga betyg....
 
19. Grekland
”Watch my dance”
(Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike)
Hm. Mixen av rap och operett kanske ser spännande ut på papperet. Men låten dör så fort kepsen Stereo Mike börjar rappa. Och det sker efter två sekunder. Pretentiös rappakalja.
 
LB: Vad gör rappen där? Är inte helt säker på vad sångaren gör där heller iof... Men betyg 3 kan den åndå få!
 
 
Besvikelse var ordet! Jag delar i snitt ut 3:or på en 10-gradig skala. Me no like Semifinal 1!
 
Dessa gick vidare:
Serbien, Ryssland, Schweiz, Georgien, Finland, Island, Ungern, Litauen, Azerbadjan, Grekland

5 kommentarer:

Ass sa...

Det var verkligen ruttet!!! Ungern var bäst men som sagt såg hon läskig och stel ut... Blonderad skräcködla säger jag igen -precis som om vår Marlena för ett tag sen :P

Är det lika ruttet på torsdag så vinner Eric lätt ;)

Lisa Eriksson sa...

Asså Eric har ju fantastiska segerchanser!

Ryssland måste floppa - den där självgoda töntens självförtroende måste krossas...

Lina sa...

Du glömde ju 4:an Armenien, hon i boxhandsken. Var det då dåligt att det inte ens förtjänade vara med här? :P

Lisa Eriksson sa...

Shit hur kunde jag glömma Armenien!!

En 2:a fick den iaf. Texten i refrängen berörde verkligen!

Rhöös sa...

Nu har jag läst allt Lisa, jag ska aldrig mer dissa ett inlägg för att det känns för långt på förhand :) Kul att läsa dina kommentarer, nu har jag koll inför morgondagens ESC-final. Men vem ska jag kolla med inser jag nu?????

Måste berömma dig för dina betyg, utan att ha sett framträdandena eller hört låtarna så hade du mycket bättre kommentarer än Aftonbladet-Markus. Det blir så pretentiöst när han skriver, som om varje kommentar måste vara sådär sylvass och sarkastisk och fräck att det bara blir jobbigt... Dina däremot, rakt på sak och roliga att läsa! Bra skrivet Lisa, du borde jobba på Aftonbladet :)