onsdag 14 december 2011

Fikonbollar

Har ett tips på ett gott julgodis. Om man gillar fikon så är dessa bollar ett måste :)

Jag har bjudit mina kollegor på dessa små söta bollar under fler års tid. Åtgången är hård vill jag lova. Känns skoj att baka och bjuda på ngt som är så uppskattat. Det är dessutom superenkelt :)


2 delar fikon
2 delar mandelmassa
1 del smör

Mixa ingredienserna i en matberedare tills det är en jämn smet. Rulla till bollar (storlek som små köttbullar). Smält mörk blockchocklad och täck halva bollen med chokladen. Klart!
Förvaras i kylskåp.

Jag gjorde på 500 g fikon och då blev det ca 100 bollar. Om man bara ska göra till sig själv så räcker det med 100 g fikon.

Mums säger jag!!


2 kommentarer:

Rhöös sa...

Du tappade mig på mandelmassan, men två av tre ingredienser är goda :)

Men kanske något man kan baka och ge bort som julgodis :)

Lisa Eriksson sa...

En kollega hade samma problem (gillar inte mandelmassa)

Men hon tyckte att bollarna var jättegoda iaf :)