tisdag 18 augusti 2009

Förhoppningar och förväntningar...

Visst är det härligt att gå runt och hoppas på saker som sedan slår in... Man blir så glad! Och vad är egentligen bättre än att känna lycka?

Men hur ofta har man egentligen förväntningar när man istället borde ha förhoppningar? Är det rimligt att förvänta sig saker? Och VAD är rimligt att förvänta sig... Blir man lika glad om en förväntning "slår in" som en förhoppning? Blir man lika ledsen för motsatsen - dvs om de inte slår in....

Skillnaden mellan en förväntning och en förhoppning kan vara hårfin. Man kan väl aldrig egentligen ha så höga krav på andra så att man hela tiden kan förvänta sig att de ska göra si eller så. Där bör man nog som oftast ha förhoppningar även om man kanske egentligen har en förväntan (och med all rätt ha denna förväntan)... Dubbeltusch när en sedan förhoppning/förväntan då INTE slår in...

En diskussion som jag har haft med mig själv och andra under en lång tid... Tycker den är intressant...

För att ta ett exempel...
Du väntar på bussen. Förväntar du dig då att den ska komma i tid eller hoppas du på att den ska komma i tid? Själv så förväntar jag mig att bussen ska komma i tid - men å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om den inte gjorde det. Var det då en förväntan jag hade eller var det kanske en förhoppning.... Sånt viktigt funderar jag på en tisdag som denna då motivationen sviker för att ägna mig åt det jag borde...

Hur som helst... Var snäll mot dina nära o kära resten av dagen... För visst är det härligt att få känna omtanke lite då och då...

2 kommentarer:

Lotta Dahm sa...

omtanke kan ibland vara precis vad man behöver....

bra diskussion Lisa! Med förhoppning om en mysig kväll

Lisa Eriksson sa...

Mysig kväll ska vi ha båda två tycker jag!