måndag 6 december 2010

Modersinstinkt

Har kommit på en sak. Jag hyser väldigt lite modersinstinkt... Jag bryr mig faktiskt inte speciellt mkt om andras barn. Jag bryr mig inte vad din unge gjorde för gulligt häromdagen. Jag bryr mig inte vad du o Lilleman ska göra idag. Du får gärna sluta förvärnga din röst när du ska visa vad ditt barn har sagt.
Önskar att jag brydde mig mer men det gör jag inte. Det ändras säkert den dagen jag själv blir mamma. Om man nu blir det vill säga....

Häromdagen diskuterade jag och en annan vart jag skulle passa in på tjej/fjoll-skalan. Skalan går från 1-10 och jag fick en 7:a. Det kändes väldigt tjejigt för att vara jag. Men vem vet - jag kanske är tjejig?
Men i och med det jag skrivit ovan så får jag nog nedgradera mitt betyg till en 6:a... En svag 6:a.....

I veckan har jag sett ca 5-6 filmer. Jag har somnat till alla... Blää är tött (;)) på att vara så kvällstrött... Vad hände med Lisa som var klarvaken fram till kl 24? Nu vill jag helst sova 2230. Intressepiiil

8 kommentarer:

Jonas sa...

Vänta nu, modersinstikt och "tjejighet" (eller vad du nu kallade det), inte helt med på att det verkligen hör ihop.

Jag som förkastar allt vad småbarn heter, betyder det att jag är...mer manlig? Eller blir ekvivlensen att jag är mindre manlig eftersom att uppskatta barn = faderskapligt = manligt?

Betyder det i sin tur att modersinstikt och fadersinstint är varandras motsatser?

Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med där.

Däremot kan jag konstatera att man sonika kan förkasta andras äckliga avkomma utan att analysera det vidare. Åtminstone de sidor som innebär dreggel, bajsdoft, snor, dåligt bordsskick, blöjor, gråt och sömnbrist.

Alltså 93,2% av ungen som helhet.

Ass sa...

Tänkte säga något liknande det Jonas fått ur sig -kanske med något snällare ord -men nu håller jag med i hans ord -Du får allt ha kvar din 7a :)

Lisa Eriksson sa...

Ni har nog rätt båda två.... Modersinstinkten får vi kanske hålla utanför tjejskalan...
Eller så är det helt enkelt så att den variabeln inte ger ngt utslag på manlighetsskalan?! Ahh?

Rhöös sa...

Tror inte heller det har med tjejjighet att göra. Skulle också in och hugga innan jag läste hur Jonas kapade barnidén och din idé vid fotknölarna samtidigt :)

Jag tycker som Astrid. Du får helt klart behålla din 7:a. Du är tjejjig. Allt rosa borde nästan dra upp den till minst en 7,5:a :)

Jonas sa...

För övrigt måste jag säga att den där bilden... jadu, Linda Blair i Excorsisten bleknar i jämförelse.

Snacka om mardrömmar. :)

Lisa Eriksson sa...

Jonas du bara älskar barn :)

Bettan sa...

Bättre sent än aldrig att kommentera:

Jag tror jag i så fall är tvärtemot; får nog väldigt lågt på tjejskalan generellt, men sitter här i nionde månaden och är överväldigad av modersinstinkter - gråter när jag ser svältande barn, kan ta fram bebisens små kläder och sitta och bara hålla i dem och fantisera om hur den kommer att se ut samt får spel när P föreslår att han ju kan åka bort med barnet typ en månad när han ska vara pappaledig..."Ska du ta mitt barn!!?? Buuuuhuuu..." åsså gråter jag lite till. Men vidare tjejig? Nja, fortfarande inget rosa någonstans, inget vidare intresse för handväskor, shoppa skor är ett nödvändigt ont samt inget som kan kallas smink så långt ögat når =)

Lisa Eriksson sa...

Du är rolig du Bettan :)

Jag måste helt enkelt reda ut det här med tjejskalan lite mer noggrant. Men bara för att man uppfyller ett av kraven på skalan så betyder det ju inte att man behöver uppfylla några fler...

Men ni har säkert rätt... Det där med moders- och fadersinstinkt har inget med ngn tjej- eller killskala att göra. Det beror nog bara på om man har egna barn eller ej :)