tisdag 13 mars 2012

Rädd för mörkret

Jag ogillar skarpt att jag är så rädd för mörkret. Men kan ju tro att min vid dryga 30 års ålder ska förstå att det inte är så stor skillnad på världen bara för att inte solen är uppe...

Igår var jag trött och somnade tidigt för att vara jag. Ca 2230. Vaknade dock en timme senare av att jag "hörde" ngn som kom in genom dörren. Jag blir såklart tvärvaken och är skiträdd. Det blir sedan en lång procedur för att kunna somna.

- Tända lampan
- Stirra 10 minuter mot dörren
- Slå på TV:n
- Släcka lampan? ja ok då
- Stirra mot dörren
- Slå av TV:n? ja ok då

En halvtimme senare kan jag börja fundera på att somna om igen. Men det är inte lätt att somna när man känner sig otrygg..

Har varit så här mesig hela mitt liv. Därav att jag försöker undvika att kolla på otäcka filmer. Med tanke på att jag blir så lätt rädd. Behöver inte dessa otäcka filmer. Blir rädd alldeles för ofta iaf....

Nej det är tråkigt. Säkert bra med så att man är extra varsam men mestadels känns det bara jobbigt.
Att gå hem från en vän sent en kväll. Titta över axeln tio gånger. Hålla händerna om nycklarna.. Beredd....

Lyckades iaf somna sedan och vaknade när det var ljust. Inte rädd längre!



7 kommentarer:

Hårte sa...

Jag är precis likadan. Exakt. Man blir lite trött på sig själv ibland...

Lisa Eriksson sa...

Ja man blir väldigt trött.... :S

Anna sa...

Men det är läskigt med sånt man inte kan se. I dagsljus ser man ju när mördaren kommer mot sig, innan man ser det behöver man inte vara rädd. På kvällen funkar det inte att intala sig själv det så då är uppenbarligen effekten att man är rädd jämt istället...

För utomhustransport rekommenderar jag cykel Lisa, det känns mycket tryggare än att gå.

Hemma däremot har du ju alla säkerhetsarrangemang du kan ha. Så där är det väl bara att försöka lita på att ingen tar sig in genom två låsta dörrar (plus en port) men jag förstår dig och blir man rädd går det inte att bara trycka på off-knappen och lugnt somna om igen :(

Anna sa...

Btw... vilka långa och jobbiga ordverifieringar det blivit på blogger.... skriver fel hela tiden :(

Lisa Eriksson sa...

Jag håller med om verifieringen. Den suger!!

Anonym sa...

Du borde inte sova ensam ;)

Lisa Eriksson sa...

Får skaffa mig ett husdjur :P