söndag 22 februari 2009

Hemma..

Så.. Hemkommen från Alperna!

Hur har jag haft det? BRA!!! Tror det varit den bästa alpveckan någonsin..

Resan ner tog hela 23 timmar. Det var inte så skoj faktiskt... Man får ganska ont i kroppen när man ska sova och sitta i en bil så länge. Jag kan säga att min nacke inte mår speciellt bra nu.

På söndagen var det i alla fall dags för första dagen med skidåkning. Den var en fin dag som bjöd på en hel del sol. Men det var väldigt kallt. Har varit ca 10 minus varje dag (någon dag varmare och några dagar lite kallare) - det biter lite i kinderna då!

Måste säga att det har varit ett väldigt intressant väder. Oerhört varierande! Men har väl varit tre dagar med sol i alla fall. Det är sån skillnad om det är soligt eller molnigt. Obeskrivbar stor skillnad. Men med en strålande sol får man ju även en oerhört vacker utsikt... Vilka vyer det är egentligen. Synd att det inte går att fånga på bild. Men ja... Det har varit så fint! Så mycket snö! Vitt på träden! Vita träd mot en blå himmel är bland det vackraste.. *Drömmer mig bort*

Nåja... Varierande väder sa jag. Ja vi hade även tre dagar med snöfall. Inte lika vackert. Mest tråkigt för att man ser så dåligt...

Men det mest intressanta på hela resan var nog ändå dag tre. Det hade snöat väldigt mycket under natten och det fortsatte att snöa hela dagen. Så i de nypistade backarna låg det på sina ställen 50 cm nysnö. Helt sjukt... En normal människa hade nog valt att stanna hemma men inte vi.. Det var hur kul som helst! På slutet av dagen när det var som mest snö så vällde lixom snön upp till midjan när man åkte. Svårt att förklara kanske.. Men grymt skoj! Jag är ju ingen offpist åkare direkt men kanske får tänka om nu (även om jag lyckades med att trilla ca 7 gånger i mina lössnöåkningsförsök :). Snön var så lätt (för det var ju så kallt) så det gick ändå att åka.. Nog om det... Det var grymt iaf.. Min kamera dog just den dagen så jag har bara mobilbilder. Kommer bjuda på ett bildspel på facebooksen :P

En annan intressant sak var ett det en kväll landade en helikopter på infarten till vårt hus. Intressant kanske är fel ord.. Det var nämligen två bilar som hade krockat precis utanför så en av passagerarna fick åka iväg med helikoptern. Blev i alla fall väldigt förvånad när jag tittade ut och såg en helikopter landa. Det var en upplevelse det med...

Kvällarna har med varit trevlig! Dock lite väl mycket pommes men svårt att äta nyttigt i Österrike vill jag lova.. :S

Veckan tog slut snabbt... Fick inte ett enda samtal från jobbet.. Skönt! Inte en enda hemlängan.. Skönt det med... Visst har jag saknat vardagen och allt vad den innebär men jag har lixom inte längtat hem som jag har gjort lite föregående år... Så .. Jag är så nöjd!

Men... Resan hem var INTE roligt... Det gick ganska bra fram till Danmark... Men.. Sen... Var det snö på vägen hela Danmark och hela Sverige... Vi hade kunnat vara hemma kl två på natten men istället kom vi hem kl halv sex... Fy satan vad trist det var... Köra i 70 km i timmen i 60 mil... Inte mycket nöje över det... och... Så ont i nacken o ryggen..

Jaja... Inte klaga mer över det! Den bilresan är snart glömd...

Nu ska jag fortsätta att njuta av lite vinterstudio med Pops :)

1 kommentar:

Tjoxen sa...

Jag vill ha pommes till middag.