måndag 29 augusti 2011

Fy fan för restaurang Tapas i Linköping

Jag är fortfarande så jävla irriterad på restaurang Tapas här i Linköping!!!

Anledning?

Vi var ett gäng på 20 pers som var där och åt i lördags. 7 stycken ville dricka rött och personalen fick välja vin. Vi beställde in 3 flaskor.
När det sedan var dags att betala så ser jag att min andel vin går på 253 kr.
Jag säger då till att jag inte ska betala en hel flaska utan endast min andel (knapp halv flaska)
"Det är din andel. Ni gav mig fria händer så jag valde ett vin för 590 kr flaskan, hoppas det var ok?"

NEJ det var fan i mig inte ok! Vad är det för jävla nöt som inte stämmer av med sina gäster innan servering?! I min värld är detta ett helt oacceptabelt beteende. Och när jag påpekade detta så blev jag bemött av ägaren på det mest oproffsigaste sättet
"Livet är för kort för att dricka dåligt vin"

Jag kommer aldrig mer att sätta min fot på restaurang Tapas.
Däremot ska jag sprida denna story så gott jag kan!
Det hade varit enkelt för personalen att ändra vårt missnöje med en ursäkt eller ngn slags kompensation. Vad hände med att kunden alltid har rätt?

Som tur var finns det fler restauranger som serverar tapas här i stan...

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jorå, inte kunde det väl vara ditt fel? 590 spänn för en flaska vin. Du kan ju vara glad att du inte försökte göra samma sak i Sthlm för då hade du blivit skyldig flera tusen. Det är sjukt klumpigt att tro att det åker fram det billigaste vinet bara för att de får välja?? Vem fan vill ha det till maten?

Anonym sa...

Tapas har tidigare haft väldigt dåligt kundbemötande och sist jag var där visade se väldigt lite insikt i det faktum att en kund bör vara nöjd när den går. Själv fick vi inte alla rätter vi betalt för men vägrades kompensarion Korkat. 2 familjer om totalt 11 personer och en nota på ca 2000kr.

Anonym sa...

Hur gammal är du? Ger ni kyparen i uppgift att välja vin så gör hen det. Det är ju upp till er att i då fall säga att det max får kosta x kr. Kyparen tog ett vin i mellanklassen som ansågs passa er mat, det är väl helt rimligt?? Hur kan detta bli restaurangens fel?

/Karin

Lisa Eriksson sa...

Jag tycker inte att det vinet tillhör mellaklassen.

I vanliga fall när man säger "Jag vill dricka rött" så får man husets vin. Det var väl det vi räknade med här oxå såklart.

Sedan tycker jag att kyparen kan stämma av vinet innan det börjar serveras.

Men det värst är nog ändå bemötandet vi fick när vi inte var nöjda. Det var väldigt oproffsigt.

Anonym sa...

Du får helt enkelt skylla dig själv. När man som gäst ger personalen fria händer, så måste du ju sätta dig in i deras situation. Om jag som kypare får till uppgift att servera er ett gott vin, så vill jag ju självklart att ni ska bli nöjda. Ger ni fria händer, så får ni självklart räkna med att det kan komma att kosta. Vad föredrar man? Ett billigt skitvin för en hundring eller ett gott rött som kan avnjutas? Om ni nu inte har råd, gå då inte till en restaurang med den stilen. Jag måste säga att det är Linköpings bästa restarang! Grymt bra lagad mat och extremt god vinsorter! De kan sin sak helt enkelt! Jag och min fästman har varit där väldigt många gånger och vi bemöts med riktigt bra kundbemötande! Och tro mig jag är helnöjd, då jag själv är restaurangchef och vet hur pass viktigt det är!

Anonym sa...

Var där och firade 10-årig bröllopsdag. Vi beställde den färdiga meny med många rätter och det var så lite mat. Olivrätten ex. bestod av hela 1 st oliv var.
Potatisrätterna en sked var.
Sangrian som enligt menyn kostade 80 kr/glas tog de 90 kr för.
Vi var fortfarande hungriga när vi gick från restaurangen, maten hade inte varit speciellt god och vi var mycket fattigare. Säger som du, aldrig mer Restaurang Tapas i Linköping!

Lisa Eriksson sa...

Lite generellt för restaurangen är att de är väldigt bra att ha att göra med i medgång. När allt funkar så är det toppen, de har väldigt god mat!

Men när det blir ngt missförstånd eller fel så är de väldigt oproffsiga. Och det gör tyvärr att man inte vill betala för att äta där, hur god maten än är! Jag har hört om gäster som på notan fått en rätt som de inte beställt. Då har de ändå fått betala. Det finns många exempel så hur dåligt de kan uppträda.

Sedan kan jag tänkta mig att köpa in ett vin för 600 kr. Men tycker att det är personalens uppgift att berätta om vinet om något annat än husets väljs. Vad har personalen att förlora på att berätta vad vinet de valt kostar? Det är klart att man vill veta vad vinet kostar som man ska dricka.

Och för den som undrade så är jag 32 år. Jag undrar hur gamla ni som kommenterar är som inte kan förstå er på detta?

För mig är detta en principsak. Om jag är missnöjd med något (även om det anses vara mitt egna fel) så vill jag bli bemött på ett trevligt sätt. Och förhoppningsvis hittar man en lösning som funkar både för kunden och restaurangen.

Inom min bransch skulle det aldrig funka att i liknande fall säga till kunden "Skyll dig själv". Det är bara för dåligt och extremt oproffsigt. Tycker det är skrämmande att läsa att folk verkar tycka att det är ok.

Anonym sa...

Vi var på Tapas förra veckan och kommer ALDRIG att gå dit igen! Vi var ca 12 stycken och hade först jättetrevligt med god mat och dryck. Det var ionte förrän ett par från gruppen gick hem som kyparen slängde fram notan och sa att vi var tvugna att betala för de var tvugna att "avsluta" notan! Det här tyckte jag var så himla otrevligt eftersom vi ej hade ätit eller druckit klart! Notan ska man be om när man ska gå! Deras attiyd var så himla dålig och en kväll som hade varit väldigt lyckad vart förstörd! Jag rekomenderar INTE den här resturangen till någon och de som jobbar där borde söka sig nögot annat jobb än att bemöta människor där de måste vara trevliga för det var de absolut inte!!

Lisa Eriksson sa...

Jag håller med, personalen har stundtals inget vett över huvud taget... :-S

Anonym sa...

"7 stycken ville dricka rött och personalen fick välja vin. Vi beställde in 3 flaskor. " Ni fick det ni beställde och att ni sedan får betala för det ni beställt är väl inte så konstigt? Personalen har väl inte gjort något fel, möjligen har ni det om ni inte beställt det ni ville ha.